Covid-19 revalidatieprogramma

Heb jij nadat je Covid-19 heb gehad nog klachten? Problemen met bewegen, of moeite met het uitvoeren van activiteiten. Dan kan een fysiotherapeut jou helpen met advies en begeleiding.

Wat kunnen wij voor je doen?

Wij hebben een speciale bijscholing gevolgd om u zo goed mogelijk te begeleiden bij het herstel. Na het doormaken van Covid-19 kun je restklachten overhouden. Dit kan optreden na een ziekenhuisopname maar ook bij een mild ziektebeloop kan je restklachten overhouden. Het coronavirus kan schade aanbrengen aan de longblaasjes, hierdoor ontstaat littekenweefsel. Dit leidt tot kortademigheid bij inspanning en benauwdheidsklachten. Ook kunnen zo genoemde PEM klachten ontstaan. Dit houdt in dat je na inspanning zowel fysiek als mentaal, extreem lang moet herstellen. Symptomen zijn bijvoorbeeld; spierpijn, gewrichtspijn, hoofdpijn, koorts en nog veel meer symptomen. De fysiotherapeut begeleid je bij het geleidelijk opbouwen van je activiteiten en het opbouwen van conditie en spierkracht. Dit gebeurd vaak in samenwerking met de huisarts en andere disciplines mocht dit nodig zijn.

Werkwijze

Na het herstel van Covid-19 is het heel belangrijk dat alles op jouw eigen tempo gebeurt. Doe je te veel heeft dit vaak veel negatieve gevolgen. Samen met jou wordt bepaald wat er wel en niet kan en hoe jij er zo snel mogelijk bovenop komt. Wij gaan bij Pouw Fysiotherapie aan de slag in 3 stappen:

1. Intake
      Jouw persoonlijke situatie is uniek. Daarom is een intake, een eerste gesprek, heel belangrijk. Jij bespreekt met je fysiotherapeut waar je tegenaan loopt en wat jouw doelen zijn. Vaak is er ook een verwijzing van de huisarts waar aanvullende informatie op staat. Jouw fysiotherapeut komt er tijdens deze ontmoeting precies achter wat het probleem is.
    2. Uitleg behandelplan
      Nu de fysiotherapeut precies weet wat het probleem is en wat jij wil bereiken, kan hij samen met jou een plan opstellen. Dit behandelplan omschrijft hoe de komende periode eruit komt te zien. Jij weet hierna precies wat jij kunt verwachten van je behandelingen en het herstelproces.
    3. Aan de slag: geleidelijk opbouwen, meten is weten
      Herstellen van corona betekent goed luisteren naar het lichaam. De fysiotherapeut zal je begeleiden in dit proces. Je zult geleidelijk opbouwen en door middel van metingen kan de fysiotherapeut zien of je te veel of te weinig doet. Er zijn hier ruime oefenmogelijkheden voor. Jouw fysiotherapeut weet precies welke oefeningen jou kunnen helpen.