Wat is Dry needling?

Binnen de fysiotherapie heeft dry needling zich ontvouwd als een nieuwe behandelingstechniek voor mensen die verlangen naar verlichting van spier gerelateerde klachten en chronische pijn. De gedachten aan naalden is vaak ‘eng’, toch is dry needling een veilige en effectieve behandeling die verlichting biedt bij veel verschillende aandoeningen. In dit blog duiken we dieper in op de kenmerken van dry needling, waarbij we de voordelen, technieken en mogelijke toepassingen bespreken.

De techniek achter dry needling

Dry needling is een behandeltechniek die wordt toegepast door gezondheidsprofessionals, zoals fysiotherapeuten. In tegenstelling tot acupunctuur wat zich focust op energiebanen, is dry needling een techniek die zich richt op het stimuleren van ‘spierknopen’ ook wel triggerpoints genoemd. De stimulatie van triggerpoints gebeurd middels een dun naaldje. Hiermee wordt een 'twitch'-reactie opgewekt, wat een kortstondige samentrekking en ontspanning van de spier is. Het doel van deze reactie is het resetten van de spier, hierdoor vermindert de spierspanning en verbetert de doorbloeding in dit gebied. Dit heeft de volgende voordelen tot gevolg:

Pijnverlichting: dry needling is effectief bij alle vormen van spier gerelateerde klachten. Het stimuleren van de triggerpoints zorgt voor een langdurige ontspanning van de spier, met pijnverlichting tot gevolg.

Verbeterd bewegingsbereik: spierspanning kan verminderde bewegelijkheid tot gevolg hebben. Door deze spanning weg te nemen wordt een toename in bewegelijkheid gecreëerd. Dry needling wordt in dit geval meestal gecombineerd met oefeningen om de voordelen van deze therapie te versterken.

Sneller herstel: de verbeterde doorbloeding en spierontspanning bevorderen een spoediger herstel. Er wordt daarom door sporters veel gebruik gemaakt van dry needling bij herstel van spierblessures, verrekkingen en verstuikingen.

Veiligheid

Dry needling dient altijd te worden uitgevoerd door een bekwame- en erkende gezondheidsprofessional. De behandelaar zal een onderzoek uitvoeren om de triggerpoints te identificeren en een passende behandeling af te stemmen op de patiënt. Dry needling kan milde bijwerkingen hebben; denk hierbij aan spierpijn, blauwe plekken of tijdelijke spiersamentrekkingen.

Conclusie

Heb jij last van langdurige spierklachten, stijve spieren of sportblessures? Dan is dry needling mogelijk de behandeling voor jou. De precisie waarmee dry needling uitgevoerd wordt en de snelle werking hiervan zorgen bij veel mensen tot een zeer goed resultaat. Heb je aanvullende vragen over dry needling? Neem dan contact met ons op via bas@pouwfysiotherapie.nl of 072 720 22 32.