Triggerpoints

Er zit een knoop in je rug, nek, bil of op je schouderblad. Het voelt alsof je spier verkrampt is en die pijn kan zich verspreiden naar een ander deel van je lichaam. Een fysiotherapeut verlost je van deze ‘triggerpoints’.

Wat is een triggerpoint?

Triggerpoints zijn knopen in je spier. Bijna iedereen heeft hier wel eens last van. Vaak is de oorzaak van een knoop stress, overbelasting of een slechte houding. Ook kunnen triggerpoints ontstaan door slechte voeding of te weinig beweging.

Bij een triggerpoint is één spier vaak te hard aan het werk. Die overbelaste spier trekt zich samen en dat zorgt voor een verdikking die aan de buitenkant voelt als een bult. Wanneer je daarop drukt, doet het zeer. Naast een pijnlijk gevoel, voelt je spier ook stijf aan. Zie het onderstaande filmpje voor een uitgebreide uitleg.

De pijn van een triggerpoint straalt vaak uit naar andere delen van je lichaam. Dat noem je een pijnuitstralingsgebied. Als jij een knoop hebt in je bilspier, dan kan dat pijn veroorzaken in je enkel.

Dit kan betekenen dat jouw vage pijnklachten misschien wel door een triggerpoint worden veroorzaakt.

Werkwijze

Bij Pouw Fysiotherapie zijn wij expert in het behandelen van triggerpoints. Wij sporen zo snel mogelijk het probleem op en verlossen je van de pijnklachten. Een behandeling bij Pouw Fysiotherapie bestaat uit 3 stappen:

1. Intake
    Tijdens een eerste ontmoeting bespreken jij en je fysiotherapeut jouw pijnklachten. De fysiotherapeut zal vragen stellen en onderzoek doen. Jij kunt bijvoorbeeld aangeven waar je de knopen voelt. Zo kan er goed worden vastgesteld wat het probleem is.
  2. Uitleg behandelplan
    Na de intake weet de fysiotherapeut waar het probleem zit. Waarschijnlijk vindt hij één of meerdere triggerpoints en de oorzaak van deze punten. Hoe jij hiervan af komt, wordt besproken in jouw behandelplan.
  3. Aan de slag: behandelen
    Een behandeling kan bestaan uit het losmaken van de spier(en) en het doen van oefeningen. Grote kans dat het een combinatie van beide is. De fysiotherapeut maakt jouw spieren los en jij leert een andere houding aan bijvoorbeeld. Ook leer je hoe je zelf triggerpoints kunt behandelen.